Transparentnost, efektivita a hospodárnost.
Zásady, kterými se musí řídit každý úřad.
Transparentnost – obecní úřad musí být k občanům otevřený a informovat je o všech důležitých krocích, které se jich týkají. To je předpokladem k tomu, aby se občané mohli na vývoji v obci podílet. Zajistíme pevně daný rozvrh zasedání zastupitelstva předem, aby každý občan věděl, kdy bude zastupitelstvo zasedat a všichni se mohli seznámit s podklady. Obecní úřad by na pravidelné bázi měl informovat o aktuálním dění v obci, aby se neopakoval případ s vepřínem, kdy byla bez informování veřejnosti schválena stavba, která bude ročně spotřebovávat miliony litrů vody a její provoz bude zatěžovat okolí nákladní dopravou a zápachem. Samozřejmostí jsou pak záznamy ze zastupitelstva obce a zápisy ze všech výborů a komisí, aby se občané dostali k informacím i zpětně.
Efektivita - Jak uvádíme níže, nikdo není expertem na všechno. Je potřeba z toho vycházet a nechat si poradit. Není možné, aby se jedno výběrové řízení zadávalo 4 x kvůli základním formálním chybám. To stojí spoustu času, peněz a vše zaplatí občané. Proto chceme, aby byly kroky obce promyšlené, jasné a konzultované s odborníky.
Hospodárnost - Tato zásada sice znamená minimalizaci nákladů, ale při dosažení stanového cíle. Minimalizace nákladů nemůže znamenat, že obec nebude nic dělat. Obec má v tuto chvíli na bankovních účtech zhruba 60 miliónů korun. Ale samotné peníze jsou k ničemu. Zvlášť v situaci, kdy je inflace cca 17 % a za rok tak obec "spláchne do kanálu" 10 miliónů korun. Peníze obec musí investovat, zlepšovat místní služby, životní podmínky a prostředí. Nebylo by lepší za 10 miliónů vybudovat třeba chodníky v celé obci? My věříme, že ano.
Přehledné webové stránky pro snazší komunikaci
Webové stránky obce jsou velice zastaralé a hlavně nepřehledné. Než na nich něco najdete, trvá to velmi dlouhou dobu. Navíc jsou zde některé sekce zdvojené a jen část z nich je aktualizovaná. Je potřeba webové stránky zjednodušit, zpřehlednit a modernizovat. Jsme velice rádi, že v naší obci působí tolik spolků a pořádají spoustu akcí pro občany. Obec by ale tyto akce měla zaštítit a prezentovat je i na svých nových webových stránkách. Součástí nich by měl být i agregovaný kalendář všech akcí konaných v naší obci a který by si občané mohli importovat do svých kalendářů a telefonů.
Určitě jste si také všimli, že Mobilní rozhlas (MB) nefunguje optimálně. I když je to vynikající nástroj, jeho nastavení a fungování je potřeba zlepšit. Klasický problém, kdy musíte kliknout cca 6krát, než se Vám objeví požadovaná zpráva, je opět způsoben špatnými webovými stránkami, protože MB z nich čerpá data. Ze stejného důvodu někdy MB posílá stejné novinky i několikrát. Proto chceme připravit nové webové stránky obce.
Nové právní zastoupení pro lepší ochranu obce
Obecní úřad musí zajistit svým občanům co nejpohodlnější život, ale to neznamená, že by jeho úředníci měli být odborníci na všechny veřejné záležitosti. Z tohoto důvodu je zcela zásadní zajistit některé služby externě. Jedná se typicky o právní zastoupení obce, které je základním předpokladem pro bezpečné fungování obce a které bude vymezovat a chránit hranice, ve kterých bude obec jednat s dalšími subjekty. Tyto hranice musí stanovit obec a nikoliv dodavatelé. Současný právní zástupce obce např. umožňuje, aby si dodavatelé, kteří soutěží o stavby či dodávky/služby v naší obci, chystali vlastní smlouvy o dílo/kupní smlouvy apod. To je zásadní taktická chyba, protože obec nikdy neví, co bude muset podepsat. Jedna smlouva může být na stránku, jiná na deset. Která je lepší? Proto smlouvy musí chystat obec, nikoliv protistrana. Obec až na základě našeho upozornění začala do některých smluv přidávat smluvní pokuty pro případ nesplnění povinností dodavatelů. Bohužel to ale dopadlo tak, že než aby je vymáhala, tak je raději odpustila, což jako řádný hospodář nesmí dělat. Jsou to peníze nás všech. Zhruba před rokem zastupitelstvo na jednom ze svých zasedání odhlasovalo vícenáklady cca 500 tisíc korun, protože někdo něco zapomněl nebo neudělal. Ale od toho musí mít obec řádné právní zastoupení, aby za svoji chybu zodpovídal projektant nebo zhotovitel. Nikoliv, abychom to platili z naší společné kapsy.
Zajištění platby kartou napříč obecními agendami
V současné chvíli není možné na obecním úřadě využít při placení různých poplatků platbu kartou. Ať už jdete na matriku, sběrný dvůr nebo platit poplatky za komunální odpad na obecní úřad, musíte vše platit hotově. V rámci digitalizace obecního úřadu je potřeba tuto základní věc, jakou je platební terminál, zajistit, aby mohli občané zaplatit kartou, telefonem nebo i hodinkami. Časem chceme zprovoznit platbu i skrz obecní portál občana, který bude obsahovat všechny potřebné obecní agendy, poplatky, ale i zjednodušenou komunikaci s úřadem. Vše pro větší komfort a ušetření času občanů.