Vážení spoluobčané,
jak se můžete přesvědčit v zápisu z rady obce Střelice, pomalu ale jistě STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ plní svůj předvolební program.
1) Zasedání obecního zastupitelstva budou častěji a offline.
S ohledem na letní prázdniny budou zastupitelstva 5x ročně, budou i nadále přenášena online a zároveň z nich bude vyhotovován i offline záznam. Každý z nás si tak bude moci na webových stránkách obce prohlédnout záznam ve vhodné a volné chvíli.
2) Komise jako poradní orgány obce budou rozšířeny a občané obce tak budou více zapojeni do správy veřejných záležitostí.
a. Ze stavební komise se vyčlenila komise pro životní prostředí, která tak bude mít více prostoru a možností se zabývat věcmi jako je zadržování vody v krajině, udržitelné prostředí v obci, využívání obnovitelných zdrojů, nakládání s odpady úpravy veřejných prostranství a dalším.
b. Nově byla zřízena sociální komise. Tato komise se bude zabývat záležitostmi v oblasti péče o seniory, v oblasti předcházení sociálně-patologickým jevům, sociálnímu poradenství a dalším.
Jednotlivé komise, kterých samozřejmě budeme součástí, mohou připravit projekty, představit je radě k projednání a tím přispět k rozvoji naší obce.
Na dalších věcech, jako je dotační agentura, která pomůže obci k získávání mimorozpočtových zdrojů financování, právní zastoupení, které obci zajistí ochranu a zákonné mantinely pro celou její činnost, ale také nové komunikační strategie obce, která zajistí otevřenější a větší informovanost občanů prostřednictvím nových webových stránek, Facebooku a mobilního rozhlasu, stále pracujeme a jakmile se dohodneme na finální verzi těchto výstupů, budeme Vás o nich informovat.
V nejbližší době bude mít náš radní David Dvořák zřízenou obecní emailovou schránku, kterou budete moci využívat pro svoje připomínky, nápady a podněty. Jamile bude email fungovat, adresu zde uveřejníme.
Pokud máte zájem o informace z dění v obci, dejte naší stránce „To se mi líbí“ a řekněte o naší stránce Vašim známým a kamarádům. Pokud byste se na veřejném dění v obci chtěli osobně podílet, kontaktujte nás.
Děkujeme.
Vážení spoluobčané, vážení voliči,
od výsledků voleb jsme absolvovali několik kol jednání s jednotlivými subjekty, které se staly součástí obecního zastupitelstva. Hledali jsme shodu především v jednotlivých bodech volebních programů.
Jsme tedy velmi rádi, že náš zástupce David Dvořák bude součástí rady obce. Na složení rady obce jsme se dohodli s dalšími dvěma subjekty, SNK a KDU-ČSL. Naplnili jsme tak naše předvolební heslo, že chceme na obecní úřad přinést novou energii.
Již při povolebních jednáních byla cítit shoda na hlavních programových bodech našeho hnutí a zájem všech zúčastněných udělat ze Střelic ještě lepší místo pro život.
Společné programové prohlášení zveřejníme v následujících dnech.
Čeká nás spoustu práce v radě obce, zastupitelstvu, ale i v komisích a výborech. Věříme, že za 4 roky se před Vás budeme moci s čistým svědomím postavit a ukázat na výsledky naší práce.
Děkujeme všem a zejména našim rodinám za podporu. Společné prohlášení k povolebnímu vyjednávání přikládáme.
Od 7. 9. 2022 je možné podávat žádosti o dotace v Operačním programu Životní prostředí. Z těchto dotací lze např. modernizovat sběrný dvůr, zavést nový systém sběru odpadů, nakoupit nádoby (i podzemní) na tříděný odpad a školy mohou žádat o dotace na svoz gastroodpadu. Výše dotace je až 85 % nákladů. Naše obec však žádný projekt připravený nemá a nemá tak v plánu o dotaci žádat.
V této výzvě je alokováno 150 mil. korun. Dejte nám šanci a my uděláme vše proto, abychom tyto dotace využili.
Přijďte k volbám ve dnech 23. a 24. 9. 2022, Volte č. 5, volte STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ.
V několika předchozích článcích jsme upozorňovali, že chceme, aby byl úřad vstřícný, transparentní a občanům předával maximum možných informací. Jako samozřejmou věc jsme zmiňovali
off-line záznamy ze zastupitelstev.
Aby se každý občan mohl podívat na průběh jednání v jím zvoleném čase a z pohodlí domova. Jsou tu ale i další věci, které budeme prosazovat. Jednou z nich je
plán zasedání zastupitelstev.
Zákon o obcích umožňuje svolávat zastupitelstva 7 dní předem, ale to je zcela nedostatečné. Prosadíme roční plán zastupitelstev, aby se každý občan i zastupitel mohl připravit. To s sebou nese i další zásadní bod a tím jsou
včasné podklady pro zastupitele.
Vedení obce pravidelně porušuje jednací řád tím, že zastupitelům poskytuje informace třeba jen 3 dny předem. To je zcela nedostatečná doba na přípravu a připomínky. Navíc se vždy stává, že zastupitelé hlasují o věcech, které byly přidány do programu den předem a podklady tedy čtou až přímo na zastupitelstvu. A věřte nám, že se nejedná o zanedbatelné věci. Jedná se i o smlouvy za miliony korun. Dnes se například schvalovalo, že se Nebovidy připojí k plánované čističce odpadních vod. To se nesmí v budoucnu opakovat a takové podklady odložíme na další zastupitelstvo.
Čeká nás hodně práce a proto chceme, aby se zastupitelstvo scházelo 6 x ročně.
Tak stihneme projednat více věcí a uděláme ze Střelic ještě lepší místo pro život.
Přijďte k volbám ve dnech 23. a 24. 9. 2022, Volte č. 5, volte STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ.
7. 9. 2022 v 16:00 proběhne na obecním úřadě ve Střelicích veřejné projednávání studie výstavby parkování a obchodu na ulici Školní. Kdo máte zájem o bližší informace nebo nějaké dotazy, přijďte osobně. Rada obce zamítla možnost přenosu projednávání online nebo ze záznamu.
Technický dozor staveb a jeho využití v naší obci
Téma stavební technický dozor je v naší obci, s ohledem na kvalitu již realizovaných a nově plánované investiční akcí, třeba řešit. V současné chvíli roli stavebně technického dozoru suplují orgány místní samosprávy, tzn. lidé, kteří nejsou zcela znalí problematiky norem, předpisů, hodnocení kvality díla a ve většině případů nemají požadované odborné vzdělání či praxi.
V čem může být stavebně technický dozor nápomocný obci?
Stavebně technický dozor má na starosti kompletní kontrolu realizace investičních akcí obce. Od předání staveniště realizační firmě, přes kontrolu postupu prací, po předání díla a případnou pomoc v rámci uplatnění reklamací. Stavebně technický dozor má na starosti provádění prací při dodržení norem, předpisů, provádí kontrolu zakrývaných konstrukcí, kontroluje dodržování harmonogramu investiční akce, kontrola případných víceprací a méněprací, kontrola fakturovaných částek. Mimo jiné stavebně technický dozor vede kompletní fotodokumentaci k realizované investiční akci, provádí a archivuje kopie stavebních deníků, vede kontrolní dny staveb.
Proč by si měla obec najmout stavebně technický dozor?
Obec má povinnost nakládat s majetkem či financemi s péčí řádného hospodáře. Pod tímto pojmem si bohužel představujeme něco jiného, než co jsme měli jako občané možnost vidět v rámci investičních akcí v minulosti. Např. rekonstrukce chodníků ulice Tetčická a Antonína Smutného, problémy s vedením inženýrských sítí, křížení inženýrských sítí, na poslední chvíli vedené optické sítě, neřešené sklony podélné i příčné v rámci chodníků. Pokud si zde čte někdo ze zástupců obce: „Existuje platná dokumentace skutečného provedení včetně geometrického zaměření komunikací a vedení inženýrských sítí pod chodníkem? Existuje podrobná fotodokumentace včetně pasportu pro budoucí realizační zásahy či rekonstrukce?“ Druhým příkladem byla rekonstrukce železniční trati, zastávky a nádraží. Tato významná, desítky let plánovaná rekonstrukce poznamenala snad každého občana naší obce. Nadměrná dopravní zátěž pro obec, poškozené a silně znečištěné komunikace, možnost vybudování komunikačních tras přes těleso kolejiště v rámci rekonstrukce…řešil tyto otázky za naši obec někdo? Komunikace byly denně silně znečištěné. Blízké komunikace se opravily nejlevnější variantou. Možnost vybudování komunikačních uzlů přes kolejiště neřešil nikdo a dokonce ani taková potřebná „drobnost“, jakou je osvětlení propustku k ulici Jaroslava Svobody, není hotová.
Pro naši obec chceme mít odborníka, který dokáže upozornit na vady projektů a dokáže zkrotit realizační firmy v rámci nárokovaných víceprací. Chceme, aby byly dodrženy termíny výstavby a především chceme za vynaložené finanční prostředky obce prvotřídní kvalitu odvedené práce.
Zřízení funkce stavebně technického dozoru, který by pracoval pouze pro obec ale není tou správnou cestou, jelikož bychom takového odborníka při našem množství investičních akcí nedokázali plně využít. Jako lepší varianta se jeví si stavebně technický dozor „najmout“ pouze na dané investiční akce a ušetřit tak obci starosti, čas a zejména peněžní prostředky vyplývající ze špatně nebo pozdě odvedené práce zhotoviteli.
Víceúčelový kulturní dům
Chceme, aby se obec Střelice stala centrem pořádání kulturních, uměleckých a společenských akcí. Současné kapacity však nestačí, a kromě sálu na obecním úřadu nemá obec žádný jiný prostor, který by mohli občané pro takové akce využít. Sál v prostorách Sokola je velký, ale starý a v soukromém vlastnictví.
Sokol pro něj má své využití, které obec nemůže ovlivnit a je nutné jej rekonstruovat, což v nejbližších letech není v plánu. V tuto chvíli má obec tedy dvě možnosti:
Přístavbu k místní ZUŠ, která bude zahrnovat dva koncertní sály. Velký s kapacitou 150 míst a malý s kapacitou cca 30 míst. Tyto sály mají sloužit hlavně pro potřeby žáků ZUŠ, ale i pro ostatní občany obce.
Výstavba nového víceúčelového kulturního zařízení s velkou kapacitou, který bude využíván na různé společenské akce a jeho součástí by byly i další komerční prostory jako např. restaurace, obchod, kavárna, posilovna, kanceláře nebo podobně.
Každá varianta má své pro a proti, ale pokud se postaví menší přístavba ZUŠ, samostatný kulturní dům už nevznikne. Vzhledem k rostoucímu počtu obyvatel a lepší využitelnosti víceúčelového kulturního zařízení po celý rok se přikláníme k variantě 2). Místní občané by měli kde pořádat svatby, sportovní akce, rodinné oslavy a nemuseli by za kulturou dojíždět do jiných měst a obcí. Samozřejmě by tam nalezli prostor i žáci ZUŠ pro svoje koncerty a v nevyužitých chvílích by se zařízení pronajímalo zájemcům, aby se obci snížily náklady na jeho provoz.
Nejen v naší obci je neustále zapotřebí udržovat obecní budovy, investovat do občanské vybavenosti či pořizovat majetek.
Hospodaří se s veřejnými prostředky, nikoli s prostředky jednotlivce. Zadávací proces je z toho důvodu upraven mnohem striktněji než proces uzavírání smluv pro soukromé subjekty. Obecně platí, že samospráva musí veřejné prostředky vynakládat efektivně, účelně a hospodárně.
Pokud chceme zajistit, aby naše obec pořizovala zboží či služby maximálně efektivně (levněji), je zapotřebí co nejlépe připravit zadávací dokumentaci a odpovídající hodnotící kritéria.
Bohužel ne všechny zakázky se v naší obci tímto způsobem připravují. „Dobrým“ příkladem může být zakázka pro úsekové měření rychlosti. Ač myšlenka samotná je v pořádku, způsob realizace výběrového řízení ne. Velmi stručně popisujeme průběh:
Poprvé byla zakázka vyhlášena v prosinci 2019, po pár dnech byla zrušena z důvodu „nedostatečné relevance potřebné dokumentace“. Druhý pokus byl v říjnu 2020, koncem listopadu pak byla zakázka zrušena kvůli vyšší než očekávané ceně. Třetí výběrové řízení pak bylo vyhlášeno v únoru 2022 s tím, že zrušené bylo v polovině března 2022 pro zásadní chyby v zadávací dokumentaci.
U přípravy dalšího zadání byl i náš kandidát Jiří Mazal, který díky svým zkušenostem z IT oboru pomáhal s přípravou technické dokumentace. Vedení obce však mělo zájem o co nejrychlejší realizaci zakázky bez ohledu na dokončenou specifikaci servisních požadavků a narovnání hodnotících kritérií.
Čtvrtý a poslední pokus byl v květnu 2022 s tím, že realizace úsekového měření byla zadána pouze pro část původního řešení – bude se realizovat měření v ulici Nebovidská a to za cenu 1 827 100,- Kč s pravidelným servisem v ceně 151 653,- Kč ročně. (Původní předpokládaná cena byla cca 1 000 000,- Kč).
Když pomineme fakt, že v roce 2020 by byla realizace zakázky levnější díky nižší cenám materiálu a práce, obec by také ušetřila nemalé prostředky na opětovnou přípravu výběrového řízení. Co však vidíme jako hlavní problém v zadávací dokumentaci, jsou nejasně stanovená hodnotící kritéria, což vlastně znamená, že není možné jasně určit, která nabídka je pro obec nejvýhodnější.
Hodnotící kritéria musí být nastavena srozumitelně, jasně a přezkoumatelně. Aby všem bylo předem jasné, podle jakého klíče budou nabídky řazeny. Obec ale hodnotící kritéria nastavuje tak, že nelze poznat, jakou nabídku vyhodnotí jako nejvýhodnější. Kromě toho také není ze strany obce zajištěna vhodná smluvní dokumentace a konkrétní obsah kupní smlouvy/smlouvy o dílo apod. je ponechán na protistraně. To je zásadní taktická chyba. Jsou to veřejné peníze obce, takže obec musí stanovovat podmínky, které budou ve smlouvě sjednané. V případě radaru byl rozdíl mezi vítěznou a druhou nabídkou 8 000,-. Co když ale byl rozdíl v délce záruky, dodacích podmínkách, splatnosti faktur nebo jakosti zboží? Stojí 8 000,- Kč za rozdíl třeba 5 let v záruce na dílo v hodnotě skoro 2 mil. korun? To obec nezohledňuje.
Proto se zasadíme, aby v budoucnu byly zadávací řízení naší obce srozumitelné, co nejlépe připravené a transparentní. Není možné, abychom měli na obci odborníky na všechny oblasti. U klíčových bodů jako jsou výběrová řízení, dotace z EU apod. tak plánujeme využití externích dodavatelů. Využijeme zkušeností někoho, kdo se v dané oblasti pohybuje a uspoříme čas zaměstnanců obce, kteří se mohou věnovat místním záležitostem.
Jsme si jisti, že tento přístup přinese :
1) Finanční úsporu obci
2) Zrychlení celého procesu
3) Snížení rizika, že výběrové řízení bude zrušeno – což může znamenat i ztrátu dotačních titulů
4) Další benefity, jako například prodloužená záruka, nižší cena následného servisu apod.
Na našem seznámení s občany jsme se setkali s názorem: „Je jedno, jestli ten chodník stojí milion nebo dva miliony. Hlavně, že je nakonec hotový”. S tímto přístupem nesouhlasíme a je to jeden z hlavních důvodů, proč jsme se rozhodli kandidovat do zastupitelstva obce. Jsou to veřejné prostředky, peníze nás všech a rozhodně není jedno, jestli je utrácíme zbytečně a neefektivně. Tyto peníze pak nemůžeme využít jinak a lépe.
Pokud Vám to také není jedno, přijďte nás 23. 9. - 24. 9. podpořit ve volbách a společně uděláme ze Střelic ještě lepší místo pro život.
Během našich hovorů s občany jsme občas narazili na nejistotu ohledně naší další spolupráce se stávajícími subjekty v zastupitelstvu nebo obavy, jestli neplánujeme rozvrat obce.
Proto bychom se k tomu zde rádi vyjádřili veřejně. Žádnou revoluci nebo rozvrácení obecního života neplánujeme. Není třeba zasahovat do fungujících věcí a např. místním spolkům nabídneme podporu, když bude dávat smysl a bude chtěná.
Rozhodli jsme se podílet na správě veřejných záležitostí pro zlepšení podmínek všem občanům, aby se Střelice staly ještě lepším místem pro život. I proto v našem sdružení máme jak na kandidátce, tak i v rámci dalších spolupracovníků lidi, kteří jsou odborníky v různých oblastech, mají zkušenosti s řízením firem, projektů či se angažují ve veřejné správě či školství.
V odborných věcech jsme se v minulosti snažili stávajícímu vedení obce poradit a pomoci, ale nesetkalo se to s kladnou odezvou. Věříme, že jako zastupitelé budeme mít více možností do těchto záležitostí promlouvat a náš názor bude vidět i slyšet. Nezávisle na výsledku voleb do obecního zastupitelstva jsme připraveni spolupracovat se všemi, kteří ukáží, že chtějí bez ohledu na svůj osobní zájem udělat pro obec to nejlepší. Jak už to ale v životě bývá, i zde najdeme výjimku. Pro nás je to spolupráce s komunisty. S komunisty nebudeme spolupracovat a budeme proti jejich jakékoliv účasti na správě veřejných záležitostí jak v komisích rady, tak i výborech zastupitelstva.
Doufáme, že se všichni nově zvolení zastupitelé budou aktivně podílet na tvorbě strategickém plánu rozvoje obce, který je nezbytnou podmínkou jejího dalšího zdravého fungování a mimo jiné nám může poskytnout i dodatečné příjmy plynoucí z dotací EU.
V pondělí 16. 5. 2022 proběhlo představení STAN – Střelice v restauraci U Trnků, kde se nás sešlo téměř 30 spoluobčanů. Váš zájem o dění v obci a naši společnou budoucnost nás mile překvapil a my Vám za něj děkujeme. Někteří z přítomných nás následně oslovili ohledně možnosti další spolupráce, čehož si vážíme nejvíce, protože to dokazuje, že naše snaha má smysl.
Na začátku jsme představili část kandidátů našeho uskupení s důrazem na důvody, proč se chceme letošních voleb do obecního zastupitelstva zúčastnit. Ať už se jednalo o rodilé nebo přistěhovalé občany, všichni jsme se shodli na tom, že chceme s našimi rodinami ve Střelicích žít další desítky let. Jsme velmi rádi za fungování místních sdružení a spolků, z hlediska veřejné správy pak vidíme několik věcí, které chceme zlepšit a pomoci tak našimi zkušenostmi Střelicím do budoucna.
Naše plány a priority budeme postupně zveřejňovat jak zde na Facebookovém profilu, tak na našich webových stránkách. Při představení jsme uvedli 3 priority, na které se chceme při správě veřejných záležitostí zaměřit.
První z nich je ta nejdůležitější, která se prolíná všemi dalšími a vždy z ní musíme vycházet.
Dlouhodobý plán obce – koncepce.
Obec potřebuje dlouhodobější plán. Plán, kterým si stanoví klíčové priority a který bude přesahovat volební období. Směr, kterým se chce obec vydat a věci, které zde chce nebo nechce mít. Obec má přes 3100 obyvatel a do 10 let to budou 4000. Jsme na to připraveni? Musíme jasně nastavit územní plán. Dle něho pak připravit plán investic do obecního majetku, infrastrukturu obce, občanskou vybavenost, organizaci dopravy a zajistit základní potřeby občanům jako je čistička vody a dostatečná kapacita škol pro naše děti.
Moderní úřad
a. Transparentnost. Zajistit pro občany zavčas všechny potřebné informace o fungování obce. Chceme zavést záznamy ze zastupitelstva obce s tím, že plán zastupitelstva bude zveřejněn rok dopředu, aby se na něj mohli nachystat jak občané, tak i zastupitelé. Vedení obce by mělo pravidelně informovat občany o dění na radnici. Chceme také docílit schválení programového prohlášení, kterým se vedení obce zaváže občanům ke splnění plánovaných kroků v dalším volebním období.
b. Profesionalita. Vedení obce nebo úředníci nemohou být odborníci na všechno. Proto je třeba některé agendy přenechat externím dodavatelům, kteří budou zainteresování na výsledku obce. Základním prvkem je právní zastoupení, které musí obci pomáhat a obec chránit. Právní zastoupení, které stanoví mantinely při jednání s třetími stranami. Dále agentura, která zajišťuje administraci veřejných zakázek, protože chyby ve veřejných zakázkách znamenají obrovský dopad do nákladů obce a neuskutečněné investice. Technický dozor na stavbách obce bude odměňován z peněz, které obci ušetří. Je také potřeba navázat bližší spolupráci s krajem, protože některé věci obec sama nevyřeší – např. kvalitu silnic nebo kapacitu ZUŠ.
c. Získávání dotací. Národní plán obnovy a Integrovaný regionální operační program (IROP) chystají pro následující roky dotační tituly, ze kterých může naše obec čerpat desítky miliónů korun. Jde o investice do veřejných budov, energetiky, životního prostředí, zadržování vody v krajině a další. V souladu s dlouhodobým plánem obce musí vedení obce smluvně zajistit dotační agenturu, která bude zajišťovat a administrovat dotační tituly. Bude odměňována z množství peněz, které obec získá.
Třetí, ale neméně důležitá priorita je Školství.
Naše obec je zřizovatelem 3 druhů škol. MŠ, ZŠ a ZUŠ. Všechny se potýkají s nedostatečnou kapacitou a s přibývajícím množství občanů se situace bude zhoršovat. Před rokem se zprovoznila přístavba MŠ v areálu V Cihelně a v nejbližší době se bude znovu dostavovat budova v areálu na ul. Školní. Základní škola nemá v současnosti dostatečnou kapacitu pro řádné dělení tříd na výuku některých předmětů a nebude ji mít ani pro 4000 obyvatel. Obec musí vypovídat smlouvy okolním obcím, aby se do ZŠ vešli žáci místní. Chceme, aby se ze školy stalo vzdělávací a volnočasové centrum. Prostory školy využívat pro děti i mimo standardní výuku s tím, že zajistíme vedoucí kroužků, kteří přijedou k nám do obce a rodiče tak nebudou muset dovážet své děti do Brna a okolních obcí. ZUŠ má omezenou kapacitu díky normativu kraje a zájem o ni je obrovský. Je potřeba naší ZUŠ pomoci, aby ji mohli využívat děti v mnohem širší míře a nestala se z ní prémiová záležitost pro omezený okruh obyvatel.
Pokud máte podobnou představu o budoucnosti naší obce, ozvěte se nám. Rádi se s Vámi potkáme a třeba Vás i přivítáme v našich řadách.
2022 © Starostové a nezávislí I Tento web nesbírá žádná cookies